مدیریت برش و پرس یکی از مدیریتهایی است که زیر نظر معاونت سواری سازی ایران خودرو فعالیت می کند . برش و پرس در حال حاضر ازنظر تناژ، ابعاد تعداد پرس بزرگترین مجتمع پرسکاری در ایران می باشد. این مجموعه توانایی آنرا داده که برای ۱۵۰/۰۰۰ دستگاه سواری ، ۵۰۰۰ دستگاه مینی بوس و ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس قطعه تولید کند. قطعات این مجموعه توسط قالب ، پرس و ماشین آلات مخصوص تولید می شوند. تولید قطعات براساس مدارک فنی «استانداردهای تعریف شده انجام می شود و بدون مدارک فنی و اطلاعات کافی قطعه ای تولید نمی شود. دراین مدیریت جمعا ۴۰۲۷ نغه پرسنل رسمی ، قراردادی و پیمانکاری فعالیت دارند.
واحدهای تولیدی این مدیریت عبارتند از :
۱-سالن پرس غربی (سالن جدید):
این سالن در سال ۱۳۵۵ راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت . تعداد ۲۵ دستگاه پرس موجود در این سالن مکانیکی میان سه دستگاه وبل اکشن و بقیه سینگل می باشند . که قطعات روکار (gaco ) ،خودروسواری را تولید می کنند. کلیة قطعات روکار پیکان ، Face در این زمان تولید می شود و در حال حاضر قطعات روکار پژوپرشیی نیز به این مجموعه اضافه شده است . این سالن دارای سه خط تولید همزمان می باشد . باضافه خطوط کوچکی که قطعات تقویتی و تزئینی را تولید می کنند. دراین سالن جهت حمل ضایعات از سیستم کانوا برحمل ضایعات و شوت اتوماتیک استفاده می شود.
فهرست مطالب
عنوان مطلب صفحه
فصل اول : معرفی کارخانة برش و پرس ایران خودرو………………………………….. ۱
فصل دوم : طراحی قالبهای پرس …………………………………………………………….. ۶
مقدمه ………………………………………………………………………………………………… ۶
برشکاری …………………………………………………………………………………………….
۱-۲-برشکاری ……………………………………………………………………………………. ۷
۲-۲-۲- مناطق برش ……………………………………………………………………………. ۸
۳-۲-۲-نحوة دادن کلیرانس به سنبه وماتریس …………………………………………… ۹
۴-۲-۲-کلیرانس زاویه ای ……………………………………………………………………… ۹
۵-۲-۲- اضافه دور ریز ………………………………………………………………………… ۹
۶-۲-۲-نیروی لازم برش ………………………………………………………………………. ۱۰
۷-۲-۲- انرژی لازم برش ……………………………………………………………………… ۱۰
۸-۲-۲- روشهای کم کردن نیروی لازم برش ……………………………………………. ۱۱
۹-۲-۲- نیروی لازم بیرون انداز ……………………………………………………………… ۱۲